Mystic Vale

mystic vale 1

1. Gegevens

  • Minimum leeftijd: 14
  • Spelduur:45 minuten
  • 2-4 spelers
  • Spelauteur: John D. Clair
  • Uitgeverij: AEG
  • Illustraties: een heel team geleid door Todd Rowland
  • Taal: Engels
  • Jaar van eerste uitgave: 2016

2. Transcendent transparant

  • Jij kent de afkortingen TBS, CCG en DB (*)? Bereid je dan voor op een nieuwe afkorting: CCS. Dat staat voor Card Crafting System. AEG stuurt ons dit vernieuwend spelconcept op. Wat houdt het in? Je start met een dek van 20 kaarten. Sommige daarvan zijn blanco, andere hebben een opdruk. Die opdruk situeert zich op één van de drie volgende posities: boven, midden of onder. In het begin start met je een handjevol symbolen. Hier en daar een manna-bol en negen dode bomen. Over die dode bomen later meer.
  • De twintig startkaarten hebben allemaal een doorzichtig hoesje dat ruimte biedt voor maximaal drie andere kaarten (advancements genoemd). Met die manna-bollen kan je nieuwe kaarten kopen. Die kies je uit een beperkt aanbod dat midden op de tafel ligt. Je koopt een kaart die doorzichtig is en waarvan een afbeelding met tekst en icoontjes zich situeert op het bovenste, middelste of onderste plaats. Die kaart steek je dan in het hoesje bij één van je eigen kaarten. Op die manier bouw jij je eigen kaarten dus. Merk ook op dat je heel dit spel exact met 20 kaarten speelt. Tekstblokken mogen elkaar nooit overlappen. Goed kiezen is de boodschap, zoals in Star Realms.
  • In dit spel neem je de rol in van een druïde-gilde die de verwoeste landen wil herstellen. Wie de beste bijdrage levert tot het herstel van de mystieke vallei, wordt de winnaar. Het draait in dit spel om zoveel mogelijk winstpunten bij elkaar te sprokkelen. Winstpunten staan op advancements en op Vale-kaarten. Deze laatste zijn kaarten die apart in het aanbod liggen en die je niet koopt met manna-bollen maar met Spirit-symbolen die je op sommige advancements aantreft. Die Vale-kaarten zijn sterke kaarten die permanent in je display blijven liggen. Ze kunnen permanente symbolen of manna-bollen leveren of gewoon een hoop winstpunten. Er is ook een voorraad losse winstpunten. Sommige advancements zijn punten-happers en dan mag je punten uit dat hoopje nemen. Die losse punten-voorraad is een klok, want eens dat voorraadje op is, wordt de laatste ronde afgesloten en kan het tellen van je zegeningen beginnen.
  • Een beurt verloopt vrij overzichtelijk. Eerst wel voorbereiden. Je draait kaarten open en legt ze op een rij totdat je net 3 dode bomen ziet. De kaart met de derde boom blijft op het dek liggen. En hier zit een hindernis-regel waaraan dikwijls gezondigd wordt: de kaart op het dek telt niet mee, maar doet wel ambetant. De eventuele manna-bollen en andere prullen op die dek-kaart tellen NIET mee. Enkel de dode boom telt mee. Om ambetant te doen. Snap je? Want nu heb je de keus. Doe ik het met de kaarten die voor mijn neus liggen of waag ik een gokje? Bij de laatste leg je de dek-kaart bij je rij en draai je de bovenste kaart ONMIDDELLIJK om. Staat op de nieuwe kaart een vierde dode boom? Pech gehad. Heel je handeltje behalve de vermaledijde dek-kaart gaat op de aflegstapel. Je krijgt wel een bonus-manna voor een volgende beurt. Opgelet: maak onmiddellijk een nieuwe rij voor de volgende beurt. Dus opnieuw leggen totdat je drie dode bomen ziet. De kaart met de derde boom blijft op het dek liggen, doet niet mee maar wel ambetant. Heb je hem?
  • Als je dus niet kapot bent, kan je opnieuw gokken of stoppen. Na veilig stoppen kan je verder in je beurt advancements en vale-kaarten kopen. Van elk maximum 2 stuks. Ik ga niet uitweiden over de soorten kaarten en hun effecten. Het plezier van Mystic Vale is dat om zelf te ontdekken. Je beurt wordt afgesloten door je advancements in je hoesjes te steken, je eigen kaarten af te leggen en de voorraad in het midden aan te vullen.
  • Het bouwen van je eigen kaarten is best geinig en ik bewonder de vernieuwing van de introductie van de doorzichtige kaarten met de hoesjes. Applaus voor deze innovatie. Gaat dit systeem opvolging krijgen zoals het deckbuilding system? AEG maakt alvast reclame op het laatste blad van de handleiding voor Edge of Darkness, een spel met dezelfde soort doorzichtige kaartjes maar waarmee je fantasy-eenheden samenstelt om de krachten voor het duister te bestrijden. Waarschijnlijk brengt dit meer interactie in het spel. Want in Mystic Vale blijft dit beperkt tot “ik koop dit leuke kaartje voor je neus weg”. Er zijn geen kaarten in Mystic Vale die je tegenstanders beïnvloeden. Begrijpelijk omwille het thema, beetje sneu voor het spelplezier. In de basisversie van Dominion kon al je tenminste vloekkaarten aan de anderen aansmeren.
  • Iets waar je aandacht moet besteden: ordelijk opruimen na een partij. Alle starthoesjes leegmaken, want anders begint iemand het volgende spel al met een voordeel.
  • He thema van Mystic Vale kan mij wel aanspreken. Druïden die het land opbouwen en de natuur herstellen. Het mag wel in deze realiteit van betonblokken en parking-woestijnen. Ik ben een hevig supporter van de hertjes en bloempjes. Ik denk dat ik eerder zwicht voor een uitbreiding in de druïde-sfeer dan voor de zoveelste fantasy-battle.
  • Ik weet echter uit ervaring dat spelproducenten blijven geld steken in fantasy-games. Spellen met andere thema’s worden risicovol bevonden. Dat heeft te maken met economie. De meeste spellen worden gekocht door het grote publiek, niet door het handjevol critici zoals ik. En het grote publiek wil fantasy. Hetzelfde fenomeen zie je bij films. Kunstzinnige films die de hemel worden in geprezen op de achterste bladzijden van de Morgen of De Standaard, maar er zit wel maar vijf man in de zaal. Bij de zoveelste Comic-book verfilming is het aanschuiven.
    Mea Culpa overigens, want als alles goed verschijnt rond de jaarwisseling bij datzelfde AEG een spel dat ik samen met Fréderic Moyersoen ontworpen heb: Treasure Lair. En dat is ook een fantasy game. Put the blame on me.
  • Terug naar het thema van Mystic Vale, want ik vind dat er ook een gemiste kans is. Wat dit spel voor mij thematisch op een hoger niveau had kunnen tillen, was het volgende: waarom niet gekozen voor de rijke inspiratiebron van de Indianen-mythologie, de cultuur van Native Americans. Die is meer dan rijk genoeg om een boeiende en leerrijke achtergrond te bieden. Dan had dit spel richting 90% kunnen gaan. Voor mij is verhaal en achtergrond primordiaal in een spel. No story, no glory.
  • Mystic Vale is niet zo sterk herspeelbaar als Star Realms. Ik denk dat na een dozijn partijtjes het vet van de soep is. Ik ben geen voorstander van uitbreidingen maar dit kan er wel eentje gebruiken: wat meer variaties, enkele kaarten die je tegenstander een hak zetten. Voor mij persoonlijk mag het spel iets langer duren, zodat de constructie van je dek meer doorweegt op het eindresultaat. Het voorraadje losse winstpunten mag voor mij iets groter. Niets dat in de weg staat van een huisregel en een afspraak aan het spelbegin.
  • Ik verwelkom Mystic Vale van harte in mijn collectie omwille van zijn innovatie en het groene thema. Een beetje prijzig, maar de aanschaf waardig.
    (*) turnbased system, collectible card game, deckbuilding.

mystic-vale-aeg-2

3. Koopadvies (Mystic Vale is verkrijgbaar bij Spelmagazijn)

Koop dit spel als jij…

  • kennis wil maken met een vernieuwing: zelf je kaarten samenstellen
  • magie, oude bomen, tsjilpende lijsters en wijze druïden zalige gevoelens bij je oproepen
  • lid bent van Natuurpunt en het WWF

Laat dit spel liggen als jij …

  • een strijd met veel interactie zoekt
  • na een spel snel wil opruimen
  • tijdens een natuurwandeling denkt: geef mij een bulldozer en ik bouw hier een shoppingcenter. Weg met dat ongedierte en onkruid.

4. Speloordeel

  • Materiaal: 7.5/10
  • Spelmotor: 8/10
  • Handleiding: 10/10
  • Spelplezier: 15.5/20
  • TOTAAL: 82%

3 gedachten over “Mystic Vale

  1. IK vond het een super leuk spel, tegen de verwachting in. Het opruimen val eigenlijk wel mee.
    Toch een heel gedoe en dik en dun gevulde sleeves door elkaar.
    Toch lijkt het me ook mogelijk van met upgrades te werken, dat beperkt natuurlijk een heel stuk de mogelijkheden van combinaties. Het doet me denken aan een combinatie van Thunderstone, Lord of The Rings en Inhabit the Earth? Misschien ga ik wachten tot er een tablet versie is?

    Één puntje nog, wie is er nu eigenlijk aan de beurt. Doordat je zo aan’t denken bent en al kaarten oplegd direct na je speelt, is het niet altijd helemaal duidelijk wie er aan de beurt is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *