Orléans – Handel & Intrige

1 Gegevens

  • Minimumleeftijd: 12+
  • Spelduur: 90 minuten
  • 1 tot 6 spelers
  • Spelauteur: Reiner Stockhausen
  • Uitgeverij: White Goblin Games
  • Illustraties: Klemenz Franz
  • Taal: Nederlands
  • Jaar van eerste uitgave: 2017

2 Bruikbare uitbreiding

  • Vooreerst: het gaat hier om een speluitbreiding. Zelfs de tweede in de reeks. Zonder het basisspel Orléans kan je niet verder. Deze tweede uitbreiding biedt nieuwe gebeurtenissen, nieuwe zijborden ter vervanging van de “goede daden” van het basisspel.
  • Het basisspel heb ik via andere spelers leren spelen en ik heb het mij ook aangeschaft. Het is één van de spelen die van harte gesmaakt wordt door veel van mijn tafelgenoten en het mag zich terecht een hit noemen.
  • Orléans situeert zich qua thema in het middeleeuwse Frankrijk. Merkwaardig hoeveel Duitse spellenauteurs hun setting in Frankrijk kiezen. Carcassonne van Klaus-Jurgen Wrede, Castles of Burgundy van Stefan Feld, Ora et Labora van Uwe Rosenberg. Dat Nederlanders bij voorkeur hun vakantie doorbrengen in La Douce France, dat wist ik. Maar ik vrees dat ik de voorkeur van onze Oosterburen onderschat heb. Nou, als ik de geschiedenis bekijk. De Duitsers hebben in de laatste honderd jaar twee verwoede pogingen gedaan om van Frankrijk een permanent vakantieverblijf te maken.
  • Orléans maakt gebruik van het principe zakje-trek. Uit een linnen zak trek jij je personages die je dan aan het werk kan zetten om acties uit te voeren in de stad. Zoals het verwerven van nieuwe personages, handelswegen uitzetten, pakhuizen bouwen en politiek bedrijven. Je kan op allerlei manieren punten scoren en er zijn een reeks gebeurtenistegels die roet in het eten kunnen strooien.
  • Het basisspel was ongemeen goed. Ook al waren er twee punten van bedenking. Vooreerst: de locatietegel “kleermaker” lijkt mij echt machtig. In de spelen die ik achter de rug heb, won 75% van de spelen de speler die deze tegel had. Slechts twee personages nodig om het goed “zijde” te werven. Bij de eindtelling 5 punten waard per tegel. In Orléans liggen al locatietegels open en de eerste speler die de actie handelaar kiest, mag die wonder-gebouwtje oprichten. Combineer dat met een wetenschapper en elke beurt rinkelt de kassa. Het laatste partijtje heb ik zelf ook trouwens gewonnen met de kleermaker. 😊
  • Wordt dit euvel verholpen met deze tweede uitbreiding? Neen, in deze uitbreiding zit wel 3 nieuwe locatietegels: koopmanshuis, schapenboerderij en brasserie. Die zijn op zich wel goed en brengen vernieuwende elementen in het spel, maar neutraliseren geenszins de kleermaker. Er worden gewoon sterke alternatieven geboden. Het koopmanshuis kan je een mooie bonus opleveren als je van verscheidene goederen het meeste hebt. In mijn laatste spel leverde het 12 van mijn 128 eindpunten op. Mijn tegenstanders eindigen boven de 100, dus die punten kon ik niet missen. De brasserie werkt zoals de sacristie in het basisspel om het noodlottig effect van een gebeurtenistegel af te wenden. De schapenboerderij kan een heftige combinatie opleveren met de kaasboerderij uit het basisspel. Ondanks de aantrekkelijke nieuwe tegels, blijft de aantrekkingskracht van de kleermaker onaangetast.
  • Een tweede beperking in het basisspel vond ik de gebeurtenistegels. Alle tegels komen in elk spel terug aan bod. De volgorde wisselt weliswaar, maar ik weet dat er telkens in het spel 3 pest-kaarten in zitten en kan me daarop voorbereiden.
  • Dat euvel wordt wel gronding aangepakt in deze uitbreiding. Er is een hele stapel nieuwe tegels, onderverdeeld in een A, B, C en D-reeks. De reeks gaat in opklimmende volgorde qua effect. Daarenboven worden van elke reeks telkens maar 4 tegels getrokken en gaat de rest ongezien in de doos. Dus bij deze heeft Stockhausen resoluut Nostradamus de laan uit gestuurd. Gedaan met uittellen wat er nog kan gebeuren.
  • In de nieuwe gebeurtenistegels zitten er enkele die serieus pijn kunnen doen. En de ervaren Orléans-spelers weten dat de straffen wegens wanbetaling niet mals zijn.
  • De handleiding krijgt maar een 5 van mij. Alles is picobello uitgelegd. Met uitzondering van de “silentium” gebeurtenistegel. Dat staat nergens in de handleiding uitgelegd. Ons aanvoelen werd bevestigd door een bericht op Boardgamegeek. Er gebeurt die beurt niets. Jammer dat het ontbreekt. En ik reken dat aan. Normaal geef ik een onvoldoende voor een handleiding die faalt. Maar dit keer wil ik het delibereren, omdat de rest zo goed is en “silentium” als titel een richting aangaf.
  • Ik heb als klant recht op een handleiding die mij volledig doorheen het spel leidt. Dat halfuurtje discussiëren en koekeloeren op het internet had beter besteed kunnen worden. Misschien dat sommigen dit absurd vinden en graag hun tijd verdoen met eindeloos surfen om uit te vissen hoe hun veelbelovende kickstartergame met x-tig mooie gesculpteerde vrouwelijke demonen eigenlijk functioneert, wetende dat ze er driehonderd euro op voorhand ervoor hebben opgehoest. Ik wil spelletjes aan de tafel spelen met mijn vrienden. Niet op mijn scherm turen. Ik plak al genoeg aan die “com-tutter”.
  • De meest vernieuwende uitbreiding zijn de handelsopdrachten. Als je met je koopman in een stad staat waarbij een handelsopdracht behoort, dan kan je die vervullen door de gewenste goederen te leveren in ruil voor de felbegeerde punten. Een leuke nieuw weg om een flink pak punten binnen te rijven.
  • De nieuwe zijborden brengen enkele innovaties zoals de trekvaart waarmee je makkelijker kunt varen en de lekenrechtbank waar je eender welke persoonsfiches kunt dumpen voor een munt. Deze twee staan op het alternatieve “Goede Daden”-bord. Het “Intrige”-zijbord daarentegen biedt de spelers opportuniteiten om stokken in andermans wielen te steken.
  • Wat ik tevens in deze uitbreiding waardeer, is dat er niet getornd wordt aan de basisregels en dat de uitbreiding zonder veel meer speluitleg geïmplementeerd kan worden. Jammer dat er geen merktekens voorzien zijn zodat je bij het opruimen geen direct onderscheid kan maken en spelonderdelen het risico lopen om in de verkeerde doos terecht te komen.
  • Al bij al, een uitbreiding die de moeite waard is. Niet noodzakelijk, tenzij de vaste gebeurtenisstapel een hinderpaal blijkt of dat je Orléans al 10 keer gespeeld hebt, want dan is deze uitbreiding wel nuttig. Door het prijskaartje vind ik het ook betaalbaar. Ik frons de wenkbrauwen bij speluitbreidingen die 75% of meer dan de prijs het basisspel kosten.

3. Koopadvies

Koop deze uitbreiding als jij…

  • Fan bent van Orléans;
  • Vernieuwende elementen in het basisspel wil inbrengen;
  • Een alternatief zoekt vooor de steeds dezelfde frequentie van gebeurtenissen in het basisspel.

Laat dit spel liggen als je …

  • Geen fan bent van Orléans;
  • Dacht komaf te willen maken met sommige locatietegels die te sterk blijken in het basisspel;
  • Uitbreidingen als zakkenvullerij bestempelt voor uitgeverijen en spelauteurs.

4 Speloordeel

  • Materiaal: 8/10
  • Spelmotor: 8.5/10
  • Handleiding: 5/10
  • Spelplezier: 16/20
  • TOTAAL: 75 %

PS: Het basisspel waardeer ik op 82 %.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *