Slice Quest

Gegevens

Minimumleeftijd: 7+
Spelduur: 15 tot 45 minuten
1 tot 4 spelers
Spelauteurs: Nicolas Bourgoin & Jean-François Rochas
Uitgeverij: Blue Orange
Illustraties: Stéphane Escapa
Taal: Nederlands
Jaar van eerste uitgave: 2019

Bekoorlijk behendigheidsspel

  • Zelf noem ik mij een man met een breed interesseveld. Bijwijlen handig, zo ontmoet ik overal wel interessante dingen: plaatsen, gerechten, vrouwen. Of dat bij die laatste wederzijds is, dat zou een fascinerende vraag kunnen zijn. Helaas, moet ik de lezers die ook al eens een blik werpen op Mooi & Meedogenloos, Boer zoekt vrouw en Temptation Island, danig teleurstellen. Die verhaallijnen zijn dramatisch kort: Hij kwam daar. Hij zag haar. En zij maakte dat ze wegkwam. Ik vrees dat ik daartoe noch het postuur, de portemonnee of de juiste bezigheden in huis heb. Spelletjes spelen en bespreken, de doorsnee-dame wordt er niet wild van. Ik raad de huidige jongeling dus ten zeerste af om met volgende openingszin zijn kansen te wagen op de vloer van discotheek “Las chicas salvajes” : “Ik schrijf bordspelrecensies. Heb jij mijn laatste gelezen?” Geloof me, het werkt niet.
  • Tot daar de rom-com-intro. Over naar de zaak van vandaag. Professioneel sta ik altijd op de uitkijk naar korte, intensieve, aantrekkelijke spellen voor kinderen. En met dit spel is het grandioos bingo. Het is mooi, het is leuk, het is coöperatief en competitief tegelijkertijd, het zit verpakt in een jofel en herkenbaar thema en een sessie duurt maar 5 minuten.
  • In de titel Slide Quest zit alles vervat. Het basisconcept? Een plastic riddertje wordt geplaatst op een rechthoekig stuk karton. Dat karton rust op een plastic rooster dat langs de vier zijden met een plastic hefboompje op en neer kan bewegen. Aan elke van die hefboompjes kan een speler plaatsnemen. Advies: met jonge kinderen zet je best aan elk hefboompje één speler. In principe kan één speler meerdere hefboompjes bewegen. Het spel heeft zelfs een solovariant. Daar wordt het riddertje verplaatst. Op het karton staan een begin- en een eindpunt en een parcours afgebeeld. Bedoeling is om samen de ridder veilig van het begin- naar het eindpunt te brengen. Wat redelijk simpel zou zijn… ware het niet dat er hindernissen zijn! Zoals de gaten in het karton, waarin de ridder kan vallen. Zoals de poorten waardoor de ridder moet. Zoals de rotsblokken waar de ridder rond moet. Zoals de dynamietstaven die de ridder niet om mag lopen. Zoals de vijanden die de ridder moet omduwen. Het spel bestaat uit 20 parcours die je apart of in een soort campagne mag doorlopen. De ridder beschikt over een aantal levenspunten. Die kan hij verliezen bij als hij faalt. In de campagne worden de levenspunten mee overgedragen naar het volgende level en begint het spel pas echt te schitteren. In één van mijn klassen heb ik een doorlopende campagne met twee teams. Als we snel klaar zijn, dan wordt er één sessie gespeeld. Het platform en de levenspunten worden genoteerd en we zijn klaar voor de volgende keer. Zo is er teamplay én competitie die het pittig houdt.
  • Dit spel doet me denken aan Loony Quest. Ook iets dat balanceert tussen speelgoed en bordspel. Slide Quest is iets makkelijker. Het idee van een coöperatief fysiek schuifspel is niet geheel nieuw. Anders moet je maar eens Monsterval bekijken. Ook iets in de klasspellenkast dat stuk gespeeld werd.
  • Er bestaat een applicatie voor Slide Quest maar in wezen is dat niet meer dan een elektronische zandloper. Ik chronometreer de spellen zelf met mijn horloge. En durf de tijd wat uit het oog verliezen bij de ploeg die te veel achterop staat. Jaja, de meester heeft zo z’n trucjes om de dingen leuk te houden.

Koopadvies

Koop dit spel als jij…

  • Kinderen wil entertainen;
  • Een heel kort spel wil (5 minuten sessies, echt waar);
  • Coöperatief wil spelen, of competitief in teamverband.

Tip: koop dit spel voordelig bij Lotana’s Spelmagazijn.

Laat dit spel liggen als jij …

  • Geen behendigheidsspel wil;
  • een serieus spel voor volwassenen zoekt ;
  • als tiener een houten labyrint spel met balletje van de tafel sloeg uit pure frustratie omdat je na de -tigste poging nog niet voorbij het derde gat geraakte.

Speloordeel

  • Materiaal: 9,5/10
  • Spelmotor: 9,5/10
  • Handleiding: 9,5/10
  • Spelplezier: 18,5/20
  • TOTAAL: 94 %

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.