Star Wars: Imperial Assault

imperialassault1

1. Gegevens

  • Minimum leeftijd: 14+
  • Spelduur 60 tot 90 minuten
  • 2 tot 5 spelers
  • Spelauteur: Corey Koniezcka, Justin Kemppainen and Jonathan Ying
  • Uitgeverij: Fantasy Flight Games
  • Taal: Engels, Frans, Duits, Nederlands
  • Jaar van eerste uitgave: 2014

2. The Force of Star Wars

  • Eerst en vooral het is Star Wars. Je kan er als producent mee doen wat je wil. Plak een X-wing op een onderbroek, beeld Luke Skywalker af op boterhamdozen, print een Chewbacca op recyclagebakken, het verkoopt allemaal als gek. Niets voor niets zei George Lucas in 1977: “Ik maak de film gratis. Geef me enkel de rechten op de merchandising.” De idoot van de filmmaatschappij die dit goedkeurde, rust op de bodem van de oceaan met een blok beton aan zijn voeten. Miljoenen, zo niet miljarden misgelopen.
  • Het moeilijkste aan een Star Wars-spel is de licentie binnenkrijgen. Wat je er daarna mee doet, dat maakt niet zoveel uit. Er zijn in de loop der jaren verschillende Star Wars-bordspellen uitgekomen. Sommige verrasten me in positieve zin en andere in de negatieve zin.
    Voorlopig staat Star Wars: Imperial Assault niet in mijn top vier van Star War-games. En daar zijn verschillende redenen voor.

    • Het beste Star Wars-spel? Ongetwijfeld The Queens Gambit. Voor mij de mooiste spelervaring met mijn petekind en een stel vrienden in een vakantiehuis in Bretagne. Eén van de herinneringen die ik wil ophalen in de minuten voor ik sterf. We wonnen als de alliantie van Naboo tegen de Trade Federation. Nipt. Enkel Queen Amidala en Luke Skywalker waren er nog. En een meedogenloze Quignon die meer dood dan levend als een waanzinnige droïds in het paleis splijtte met zijn gloeiendhete lichtsabel. Het jonge mirakelpilootje Skywalker schoot net op tijd de centrale computer kapot van het reusachtige ruimteschip. Quignon had nog 1, ik zweer het u, 1 levenspunt. Ze hebben me na dat spel drie dagen zuurstof moeten geven. Maar ik had het voor geen geld willen missen.
    • X-wing bekleedt een mooie tweede plaats in mijn Star Wars-titels. Okay, het spelsysteem was een doorslagje van Wings of War, maar dan wel een geslaagde implementatie met dobbelstenen. Wat X-wing bijzonder aantrekkelijk maakte, waren de geschilderde ruimtetuigen. Voor nauwelijks meer dan 10 euro had je een prachtig beschilderd ruimtetuig.
    • Op de derde plaats komt raar warempel een risk-variant: Risk Star Wars: the original triology. Volgens mij de meeste complete en compacte representatie van de sterrenoorlog als geheel; een machtige confrontatie in de Melkweg, waarbij hele planetenstelsels betrokken werden. De kaartjes en hun effecten transformeerden dit spel tot een Star Wars belevenis. Opnieuw geen Oscar voor de meeste originele spelmotor, maar wel voor de beste uitwerking van een bestaand stramien.
    • Epic Duels komt op de vierde plaats. Het leverde voor zijn prijs een korte maar deftige prestatie. Regels die je in drie minuten had uitgelegd en hopla, je kon met de fraaie figuurtjes en knappe kaartjes aan de slag. Trouwens met een fris en origineel spelsysteem. Niet meer te vinden tenzij je 120 euro ophoest op ebay. Hoop maar niet dat dit na mijn overlijden in de uitverkoop belandt, want dat gaat samen met The Queens Gambit naar mijn petekind. Zo staat het in mijn wilsbeschikking.
    • Komt Imperial Assault op de vijfde plaats dan? Om eerlijk te zijn: ik weet het nog niet. Misschien komt deze spelbespreking te vroeg en denk ik over sommige dingen anders binnen een paar maanden als ik meer ervaring met dit spel heb. Star Wars: Imperial Assault is niet zozeer een nieuw spel als wel een spelsysteem, een hobby op zichzelf. Het is als ik nu een boek moet bespreken terwijl het eigenlijk over een reeks boeken gaat.
  • De eerste indruk van Imperial Assault is overweldigend. Stel u voor. In de doos zit een “Read this first”. In een normaal spel is dat een foldertje van 2, maximum 4 pagina’s lang, bedoeld om de koper van het spel een indruk te geven van zijn aankoop. In Imperial Assault gaat het om een boek van 16 pagina’s op A4-formaat. Je bent al een namiddag zoet met dat door te nemen.
  • Er zitten in de doos 38 figuren, 4 boeken, 59 plattegrondtegels, 11 dobbelstenen en genoeg kaartjes en tokens om een middelgrote kinderkamer te behangen. Het is immens. Als je dit deftig wil doen, dan moet je voor een paar maanden alle andere spelen aan de kant schuiven. Dat is volgens mij iets waar nog te weinig spelauteurs bij stilstaan. Hoe gaat mijn concept passen in de verzameling van de koper? Hoe gaat mijn spel het meeste kans maken om gespeeld te worden door mensen wiens tijd als zo besproken wordt door andere spelen, familie, werk en de immer tingelende smartphone?
  • Daartegenover staat natuurlijk wel als je hiermee een risico wil nemen, probeer het dan met een Star Wars-spel. Dat thema is zo sterk dat je wel genoeg lui zo gek krijgt om hieraan te beginnen.
  • De figuren in Imperial Assault zijn niet geschilderd en komen in twee kleuren: grauw grijs en bedenkelijk beige. 85 euro voor de startersdoos is net iets te veel voor 38 matte figuurtjes. Dan had ik liever iets meer betaald voor geschilderde figuren. Een gemiste kans voor Fantasy Flight Games. Nu kun je die figuren wel zelf schilderen, maar ik weet dat zoiets een ambacht op zich is, iets wat jaren oefening vergt. Wat ik wel ruiterlijk wil toegeven is dat de figuurtjes met veel details gesculpteerd zijn. Reeds geschilderde figuren hadden voor mij dit spel echter van uit de twijfelzone naar de “moet-ik-hebbe-hebbe”-zone getrokken.
  • Voor je dit spel opentrekt, haal je best een doosje zip-lockzakjes bij de Blokker. Tenzij je elke spelsessie wil starten met twee uur sorteren van fiches. Een setje extra plastic zakjes had echt wel gepast in deze doos.
  • Er zijn twee spelversies voorzien. De Mission-versie is mijns inziens een typisch “Daddy”-game. Wat bedoel ik daarmee? Wel, je hebt twee groepen spelers. Enerzijds de “goeien”, de rebellen en anderzijds de “slechten”, de Imperials. Deze laatste wordt door 1 deelnemer gespeeld, terwijl de rebellen elk een held voor zich nemen. Dus zit je eigenlijk gewoon in een dungeon met de helden tegenover de monsters. De Imperial speler beschikt echter over zoveel krachtige figuren, kaartjes en bonussen dat die spelleider met de vingers in de neus kipkap maakt van de helden. Je hebt dus een “Daddy” nodig. Dat is een soort vriendelijke spelleider die wel dreiging op de het bord brengt en hier en daar een lap uitdeelt, maar stiekem op de rem gaat staan als de helden kansloos worden. Zoals een papa die met zijn kinderen speelt. Ik heb het in dit spel verscheidene keren meegemaakt. En neem van mij aan: als de Imperial speler alles uit de kast haalt, dan richten de rebellen niets uit. Ik vind het jammer dat Fantasy Flight niets origineler heeft kunnen bedenken. Niet alleen de spelmotor is nauwelijks meer dan recyclage.
  • Er is een tweede spelversie: skirmish. Dan heb je twee spelers die het met verschillende figuren tegen elkaar opnemen in een bepaalde setting met voorgeschreven plattegrond en omstandigheden. Je kan dan zelf je “leger” samenstellen met kaartjes voor een bepaald aantal punten. Dat prikkelde meer mijn nieuwsgierigheid. Het blijft een complexe zaak met veel mogelijkheden. Je moet veel voorbereiden om een spel te starten. Een goede zaak als jij je echt wil onderdompelen in het Star Wars-universum. Voor een iemand anders: waarom al die moeite? Toch is het voor mij deze spelvorm die mij ertoe aanzet om enkele uitbreidingen te bestellen.
  • O ja, dat moet ik je nog melden. In de pijplijn zitten een hele reeks blisters met uitbreidingen. Een Star Wars-spel zonder uitbreidingen om de wortels van de eerstvolgende drie kerstbomen te bedekken? Dat is als een café zonder bier.
  • Ik eindig deze spelbespreking met gemengde gevoelens. Enerzijds is dit een zeer log, quasi verouderd spelsysteem dat veel uren en nog meer euro’s opeist en dat zonder toegewijde spelleider geen kans maakt. Anderzijds… het is en blijft Star Wars.

imperialassault2

3. Koopadvies

Koop dit spel als jij…

  • Star Wars-fan bent zoals de helft van de wereldbevolking,
  • bereid om veel tijd te investeren in dit spelsysteem,
  • houdt van epische sf-beleving met veel decorum.

Laat dit spel liggen als je …

  • niks met Star Wars hebt,
  • geen zin hebt om 3 uur een spel te leiden waarvan je 2 uur besteedt aan het opzoeken van regels,
  • het volgende half jaar niet al je vrije tijd en je centen aan één spel wil besteden.

4. Speloordeel

  • Materiaal: 8,5/10
  • Spelmotor: 6,5/10
  • Handleiding: 8/10
  • Spelplezier: 13/20
  • TOTAAL: 72 %

Een gedachte over “Star Wars: Imperial Assault

  1. Ik heb ondertussen een reeks skirmishes achter de rug en ik kan u vertellen: it rocks!
    Dit is de beste manier om dit spel te beleven volgens mij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *