Star Wars Outer Rim

Gegevens

  • Minimum leeftijd: 14+
  • Spelduur: 2-3 uur
  • 1-4 spelers
  • Spelauteurs : Corey Konieczka & Tony Franchi
  • Uitgeverij: Fantasy Flight Games
  • Illustraties: een heel team
  • Taal: Engels
  • Jaar van eerste uitgave: 2019

Wees Han Solo

  • Outer Rim verwijst naar de buitenwerelden die een rol spelen in de Star Wars-saga. Het zijn afgelegen plekken waar je meer hebt aan een goed pistool, een snel schip of een solide droïd dan aan een juridische opleiding. Het materiaal in de doos is prachtig. Hadden er plastic scheepjes in gezeten dat had het voor materiaal een 10 gekregen. Maar ik mag niet klagen. Fantasy Flight blijft Fantasy Flight.
  • Outer Rim is toch een beetje een ontgoocheling geworden voor mij. Ik heb lang getwijfeld over de aanschaf ervan. Nog eens een Star Wars-spel aanschaffen? Nog eens een adventure-game op het schap installeren?
  • Het was Jyn Erso die mij over de streep trok. Jyn wie? Als je dat niet weet, stop dan met lezen en laat dit spel aan u voorbij gaan. Jyn Erso is het hoofdpersonage van Star Wars Rogue One, naar mijn idee de beste Star Wars-film ooit. En dan volgt er nu een vlammende discussie op het internet waardoor het netwerk overbelast wordt, aangevuld door een ferm huishoudelijke dispuut bij de familie Nerdmans.
  • Ik vind Rey (hoofdfiguur van de eigenlijke reeks) meer een misplaatste Marvel Action figure met lichtgevende supersalami en die door de kamer sjeest als een Supermario die aan de epo-pot heeft gezeten. Jyn Erso is een techneut, knoeit met computers en vuurt met een laserpistool. Jyn Erso is sf, Rey is blijven hangen bij Superwoman.
  • Goed, met dit nerd-praatje raken we niet verder. Waar gaat het in dit spel om? Je kruipt in het vel van een van de Star Wars-iconen. Geen net-niet gelukte auditie zoals in Imperial Assault, nee dit keer ben je echt Han Solo, Land Calrissian of Boba Fett. Wel geen Leia of Luke. Want in dit spel start je als een schaduwfiguur: smokkelaar, huurling of premiejager. Je krijgt een eenvoudig schip, een eerste opdracht en daar ga je.
  • Dit is een zogenaamd sandbox-spel. Je ben zelf vrij om te kiezen wat je gaat doen, waar je het gaat doen en hoe je het gaat doen. Dat lijkt leuk en dat is het in principe ook.
  • Je beurt bestaat uit drie vastomlijnde fases: plannen, actie en ontmoeting. Tijdens plannen kan je bewegen, herstellen of gewoon een centje bijverdienen. Actie vormt de hoofdmoot en dan kan je lading leveren en één kaartje kopen . Kaartjes komen in de categorieën: lijst gezochte personen, lading, jobs, luxeartikelen, schepen en materiaal dat je eigenschappen verbetert. In de ontmoetingsfase beleef je ontmoetingen met andere personages. Dat kan gaan van een barjuffrouw die een leuk weetje heeft tot een alien die je milt verkiest met munt-saus.
  • Doorheen het spel moet je testen afleggen. Dat systeem is heel simpel. Twee speciale dobbelstenen gooien en kijk of je het nodige symbolen hebt. Unskilled, je hebt die eigenschap niet. Skilled, die eigenschap staat vermeld op één van je kaartjes. Superskiled, die eigenschap staat meerde keren vermeld op je kaartjesverzameling.
  • Je tracht voldoende faam-punten te behalen om het spel te winnen. Faam-punten kan je verdienen door je personage of schip te upgraden, opdrachten te vervullen, illegale ladingen te smokkelen, vijandelijke patrouilles te verslaan of dure attributen te kopen.
  • Wat ik een leuk ingebouwd component vind, is de methode waarmee de verhouding met de verschillende facties wordt weergegeven. Zo heb je de Imperials, Hutt, Rebels en Syndicate. Wat je doet bepaalt hun houding. Iets gesmokkeld voor Jabba? De Hutts vinden jou een toffe en schieten niet meer op jou. Tie Fighter neergehaald? Zie je de grote driehoek in je achteruitkijkspiegel? Neen, ik bedoel die HELE grote driehoek. Wegwezen!
  • De grote verdienste van Outer Rim is het simpele spelsysteem. Misschien de reden dat ik het toch nog eens boven haal. Je kan dit spel nog op een kwartier uitleggen en aan het spel beginnen, om onderweg nog de details aan te scherpen. In dat opzicht verdient de spelmotor 8/10.
  • Maar de spelmotor verliest punten omdat:
    • de beurten lang laat duren; voor mij aanvaardbaar, voor de andere testspelers te lang;
    • nauwelijks of geen interactie biedt, de andere spelers zitten er bij als tijdconsumenten;
    • het voor jou als een speler op één ding aankomt: opdrachten en leveringen op één- en dezelfde locatie combineren;
    • een haperende start de voornaamste factor is die de verliezer bepaalt.
  • Zelf kan ik daar nog mee leven, maar ik merk dat mijn medespelers minder verdraagzaam waren op dat punt. Ik denk toch ook dat er mechanismen kunnen zijn die de andere spelers meer betrekken bij jouw avontuur. Ik denk aan twee fases in je beurt. Eén waarbij je zelf je held manipuleert en één waarbij je de omstandigheden van je tegenstrevers manipuleert. Tja, bij boardgamers van nu zijn de verwachtingen hoog. Zeker bij Fantasy Flight Games, de mercedes onder de bordspellenmerken.
  • Bij het spel zitten regels voor een solospel. Dan speel je met twee personages. Het andere personage wordt gestuurd met een set kaartjes. Echt super vind ik dat ook niet en opnieuw vraag ik me af: kon daar niets iets beter vanaf? Of volstond het dat er Star Wars op de doos prijkt om af te zien van de ontwikkeling van een innovatie?
  • Dit alles geeft me een déjà vu gevoel. Hetzelfde gebeurde met Fall Out. Ook een adventure-game met een laaiend thema, maar dat uiteindelijk op zijn best gesavoureerd werd als een solospel. Misschien is dat betere manier om van Outer Rim te genieten.
  • Op Boardgamegeek las ik bladzijden vol van enthousiaste te reacties. Vooral alleen-spelers en mensen die de toegankelijkheid waardeerden. Daarbij aansluitend geef ik toe: als de rollenspellen, miniature-battles en het complexiteitsmonster Rebellion je te veel zijn, dan kan Outer Rim net jouw ding zijn om in de huid van je favoriete Star Wars-personage te kruipen.

Koopadvies

Koop dit spel als jij…

  • alles van Star Wars in je verzamelkast wil;
  • een authentieke Star War-hero-beleving vindt maar Star Wars Rebellion te moeilijk vond;
  • een toegankelijk adventure game wenst, dat toch binnen de drie uur klaar is (twee uur voor twee spelers).

Laat dit spel liggen als je …

  • niet houdt van lange wachttijden tussen twee beurten;
  • geen liefhebber van een grote rol van het toeval in een spel;
  • niet hoog oploopt met uitgemolken franchise.

Speloordeel

  • Materiaal: 9/10
  • Spelmotor: 5,5/10
  • Handleiding: 9/10
  • Spelplezier: 10/20
  • TOTAAL: 67 %

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.