Luxantis

Gegevens

Minimum leeftijd: 6
Spelduur: 20-30 minuten
2-4 spelers
Spelauteur: Kai Haferkamp
Uitgeverij: HABA
Illustraties: Stephanie Bohm
Taal: Nederlands e.a.
Jaar van eerste uitgave: 2018

Lichtend voorbeeld?

Dit spel stond letterlijk naar me te knipogen in de demonstratie-display. Het stond daar opgesteld met knipperende blauwe en rode lichtjes. Luxantis is wat ik noem een gimmick-spel. Dat is een spel dat steunt op een nieuwigheidje. Het nieuwigheidje in dit spel is een dat de ondergrond van het bord bestaat uit een hele boel lichtpuntjes waarover jij je helden verplaatst.
Bij het spelbegin activeer je de lichtjes. Er zijn rode en blauwe. De spelers moeten dit trachten te memoriseren. Het vernuftige aan dit spel is dat de blauwe en rode zones steeds wisselende, maar aaneengesloten blokken zijn.
Het spelverloop is boerensimpel. Je verplaatst je held vijf vakjes en je dobbelt. Rood vak, duw op de rode knop. Blauw vak, duw op de blauwe knop. Zwart vak, duw op de zwarte knop. Heb je het?
O ja, dan staat er nog een duiveltje met pijl op de dobbelsteen. Dan moet je één van de acht schaduwwezens op het gevarenbord verplaatsten. Als één van die snode schaduwwezens het kasteel bereikt dan is het spel verloren. Ja, dit is een coöperatief spel.
Rood betekent dat de rode lichtjes gaan branden. Sta je op rood, dan ben je dood. Held terug naar het midden.
Blauw betekent dat de blauwe lichtjes gaan branden. Sta je op blauw, dan zet je nog een extra vakje gauw.
Zwart bekent dat er een nieuwe configuratie rood en blauw gaat branden. Spanning en stress!
Bedoeling is dat jij je held (= een doorzichtige pion) naar één van de vele magische voorwerpen op het spelbord verplaatst. Dan mag je elk overeenstemmend voorwerpvakje op een schaduwwezen kaart afdekken. Als alles vakjes van een schaduwwezen afgedekt zijn, dan is het verslagen en wordt het uit het spel verwijderd. Doel van het spel is dat alle schaduwwezens verslagen worden alvorens ze het kasteel bereiken.
Ik vond de technische vondst met de lichtjes wel leuk. Nochtans heb ik een natuurlijk afkeer voor spellen of zelfs speelgoed met batterijen. In dit geval werkt het en is het zinvol.
Het gaat hier om een kinderspel en dient alzo beoordeeld te worden. Maar zelfs voor een kinderspel mist dit punch. Het mocht best pittiger zijn. Met de huidige regels kunnen de helden onmogelijk verliezen. Zeker door de regel om nieuwe schaduwwezens met voorwerpen die al eerder bedekt zijn, ook automatisch te bedekken. Dat impliceert dat de helden slechts één keer een magisch voorwerp moeten “veroveren”. De regel om een held terug naar het midden te plaatsten bij rood licht, werk zelfs meestal in je voordeel.
Nog één tip: vergeet niet na het spelen op de groene knop te duwen om de batterij te sparen.
Voorstel voor een variant om het spel boeiender te maken:
1) Stel het spel op en speel het zoals voorzien in de gewone regels.
2) Als je nu op een magisch voorwerp, dan bedek dan het voorwerp op elke open kaart met een schaduwwezen.
3) Als er nieuw schaduwwezen verschijnt met een voorwerp dat daarvoor bedekt werd, dan wordt deze niet bedekt.
4) Als een held op een rood lichtje staat, dan vliegt die terug naar het midden. Maar er is nog een extra straf. Er moet 1 fiche verwijderd worden van één schaduwwezen. Als er geen enkel fiche ligt, dan wordt gaat er 1 schaduwwezen vooruit naar het kasteel.
5) Als een held op een blauw lichtje staat, dan mag die zich tot 3 vakjes verplaatsen. Ook de helden die niet aan de beurt zijn.
6) Je mag enkel een vak met een magisch voorwerp betreden als dat voorwerp ook zichtbaar is op één van de schaduwwezens.
7) Als de dobbelsteen het schaduwwezen toont, dan wordt het schaduwwezen dat het dichtst bij het kasteel staat, naar voren gezet. Op die manier zijn de schaduwwezens gevaarlijker.

Koopadvies

Koop dit spel als jij…
Hoogwaardig spelmateriaal wenst
Wel liefhebber bent van een technische innovatie
Kinderen hebt die gediend zijn met een heel eenvoudig samenwerkingsspel

Laat dit spel liggen als je …
Niets hebt met altijd winnen-spelen
Spanning wil
Niet met kinderen speelt

Puntenoverzicht
Materiaal: 9/10
Spelmotor: 5/10
Handleiding: 9/10
Spelplezier: 10/20
TOTAAL: 66 %

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.