Gegevens
- Minimum leeftijd: 10+
- Spelduur: 30-60 minuten
- 2-4 spelers
- Spelauteur: Brad Brooks
- Uitgeverij: Breaking Games
- Illustraties: Sergio Chaves
- Taal: Nederlands Engels
- Jaar van eerste uitgave: 2019
Strijdende Stammen
- In dit spel leidt je een nomadenstam in de prehistorie.
- Complimenten voor het heerlijk helder regelboek. Alles staat er tip top uitgelegd. Geen discussies mogelijk. Zo zie ik het graag.
- De vormgeving verdient ook een uitbundig applaus. Elke stam heeft zijn eigen meeples. De landschapstegels ogen artistiek. De overzichtskaart die elke speler krijgt, getuigt van mooi en origineel werk.
- Het spel verloopt vlot en is redelijk snel aan te leren. Je creëert een landschap, kiest een starttegel, stelt je eerste groepje op en dan beginnen maar. De fasen in een beurt zijn: scoor voor je dorpen, werp de dobbelstenen, voer acties uit, bouw dorpen en voer opdrachten uit.
- Doel van het spel: als eerste 15 overwinningspunten behalen. Eender wie dit doet wint onmiddellijk het spel dat dan ook stante pede stopt.
- Hoe geraak je aan overwinningspunten? Elk dorp levert 1 punt op. Maar verwacht niet dat je door vreedzame urbanisatie kan winnen. Oplettende spelers hebben namelijk “Vernietig dorp tegenstander” prioritair op hun to-do-list staan. Iemand met 2 à 3 dorpen lange tijd ongemoeid laten plaveit een snelle weg naar spelverlies.
- Evenwel, het merendeel scoor je met het volbrengen van opdrachten. Iedere speler beschikt over een identieke stapel kaarten met opdrachten. Elke stapel wordt wel willekeurig geschud, maar omdat elke stapel slechts 15 opdrachten telt, is de marge voor spelvariatie niet zo groot als ik gehoopt had. En dat merk je al snel als je dit spel een paar keer gespeeld hebt.
- De opdrachten variëren van het bezetten van een aantal types tegels, tot het uitvinden van nuttige zaken zoals pijl en boog. De speler die zijn uitvind-opdrachten als eerste trekt, maakt volgens mij meer kans om te winnen.
- Er zijn nog wat variaties voorzien in de doos, zoals bijzondere landschapstegels en de dorpsoudsten. Maar dat laatste slaat nogal tegen. Wat wel boeiend is, zijn de eigenschappen per stam. Je kan elk spel uit twee kiezen en dat pepert de zaak.
- Hoe fris de prentjes ook ogen, er gaat flink wat geknokt worden. Lang geleden dat ik conflict nog zo’n prominente plaats zag innemen in een spel.
- Bij het uitvoeren van de acties is er een aardig systeempje bedacht met dobbelstenen om acties een bonus, geen effect of een malus te geven. Leuk uitgevoerd met zon- en maansymbolen.
- Conflicten is gewoon een optelsom van figuurtjes en een paar eigenschappen. Meeples kunnen samen op een tegel staan, maar vanaf een bepaald aantal ontstaat er ruzie. Dan worden er gelijktijdig meeples verwijderd totdat er nog maar van 1 kleur over zijn. Simpel, maar het werkt. Alleen mist het wat spanning, want de aanvaller wint altijd want hij heeft alles op voorhand uitgerekend.
- Dit spel stopt doorgaans verrassend snel. Het gebeurt meer dan eens dat iemand die op 9 punten een combo speelt van eigenschappen en opdrachten om de 15 te halen.
- Rise of Tribes is mooi en degelijk, maar het ontbeert voor mij een paar elementen om van een “7” naar een “8 of meer” te gaan:
- variatie is beperkt;
- conflicten brengen geen verrassingen;
- geen enkele binding met een historische werkelijkheid, de stammen en hun eigenschappen zijn compleet verzonnen;
- soms te snel gedaan alvorens ik alle mogelijkheden heb kunnen verkennen.
Koopadvies
Koop dit spel als jij…
– fraaie vormgeving apprecieert;
– een toegankelijk spel wil gekaderd in een alternatief steentijdperk;
– houdt van felle competitie.
Laat dit spel liggen als je …
– afkerig bent van oorlogstoestanden;
– hoopt op een maximum aan variaties;
– een historisch spel zoekt in verband met de oertijd.
Speloordeel
- Materiaal: 8/10
- Spelmotor: 6/10
- Handleiding: 9/10
- Spelplezier: 12/20
- TOTAAL: 70 %