1. Technische gegevens
- Minimum leeftijd: 8+
- Spelduur: 20 minuten
- 2-5 spelers
- Spelauteur: Laurent Escoffier & David Franck
- Uitgeverij: Libellud
- Illustraties: Paul Mafayon
- Taal: Nederlands
- Jaar van eerste uitgave: 2016
2. Grensverleggend geinig
- Libellud heeft ons als aardig verrast met Lords of Xidit en doet dat opnieuw. Wat mij betreft, mag Loony Quest “Spiel des Jahres” 2016 krijgen. Om boudweg deze recensie aan te vatten.
- Ik heb een collectie tussen de 500 à 600 spellen en ooit ga ik die nog eens exact tellen en inventariseren, maar ik heb geen enkel spel dat lijkt op dit. Is dit het beste spel van het jaar? Misschien niet, maar ik zou de prijs willen toekennen omwille van de originaliteit. Elk spelsysteem dat ik tegenkom heeft wel zijn voorgangers, Loony Quest niet.
- Hoe speel je Loony Quest? Het mechanisme van Loony Quest baseert zich op patroontekening. Om dit spel te winnen moet je een scherp-tekenaar zijn in plaats van een scherpschutter. Soms moet je een lijn trekken, soms kringen en soms gewoon puntjes zetten. Je kijkt naar een opgaveblad. Op dat opgaveblad staat een achtergrond met decorstukken en figuren. Het lijkt sterk op een stilstaand beeld van een platform-game op pc. Onderaan staat een code wat je moet tekenen, wat je moet raken of omsluiten met je lijnen voor positieve punten en wat je punten doet verliezen door het ook aan te raken.
- Je doet dit op een doorzichtige plasticfolie met een uitwisbare stift. Een zandloper geeft iedereen 30 seconden. De folie heeft hetzelfde formaat als het opgaveblad. Na 30 seconden wordt elke folie gecontroleerd en krijgt iedereen zijn punten. Iedereen markeert zijn punten op het scorebord, veegt zijn folie af en een nieuwe ronde kan beginnen.
- 40 gewone en 2 bonus levels in 7 verschillende werelden. Als je het hele spel in één keer doorspeelt dan mag je met 4 spelers toch op 2 uur rekenen. Op de doos staat 20 minuten, maar dat kan niet. Je speelt allemaal samen maar 30 seconden, dat klopt. Maar het vooraf interpreteren van de code op de opgavekaart en het verbeteren achteraf nemen verschillende minuten in beslag. Op 20 minuten heb je één wereld doorgespeeld met 4 spelers.
- Dit doe je allemaal op een doorzichtige plasticfolie met een wisbare stift. Een zandloper bepaalt de beschikbare tijd voor alle spelers. Ter controle leg je de plasticfolie op de tekening van de opdracht. Je checkt of de juiste dingen raakt. Dat levert pluspunten op. Als je de verkeerde afbeeldingen raakt, dan verlies je punten.
- Loony Quest is een tweede versie van het spel “Doodle Quest”, herwerkt door de uitgever. Doodle Quest had dezelfde principes, echter wel met minder kaarten en in een onderwaterwereld-setting.
- Is dit nu een spel of een stuk speelgoed? Voor mij is het een tekenspel met een zeker gadget-gehalte. Iets wat ik zou kunnen omschrijven met het woord-duo “éénmaal enig”. Telkens ik met een groep volwassen Loony Quest speelde, vonden ze het heel leuk. Voor één keer. Kinderen kunnen er echter niet genoeg van krijgen.
- Hanabi hoort ook in die categorie voor mij thuis. Ik stond paf van de idee en speelde verschillende keren met verschillende volwassenen, maar telkens als we een gelukte partij achter de rug hadden dan was dat meteen ook de laatste keer dat we het speelden.
- Het materiaal in Loony Quest is goed. Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met de stiftjes en de folie. Zeker als je enthousiaste kinderen rond de tafel hebt.
- Enkele regels die je over het hoofd kan zien:
- Er kan maar één puntenstick per cijfer steken. Als een speler op de plek van een andere speler belandt, dan gaat ie automatisch naar het eerstvolgende vrije cijfer.
- Het checken van de plasticfolies gebeurt in de volgorde van de sterkste speler eerst.
- Beide regels hierboven geven een beetje van een catching-up-the-leader systeem.
- Spelers kunnen nooit negatieve punten krijgen. Als je een level verbrodt, dan is de maximum schade nul punten voor dat level.
- Enkele tips:
- Laat de spelers het levelnummer noteren op de overeenstemmende plek. Dan is er geen discussie over hoe de plasticfolie op het controleblad gelegd moet worden.
- Het is geen slecht idee om dit spel met een niet-deelnemende spelleider te spelen. Hij geeft uitleg vooraf bij de levels en controleert de blaadjes, kent punten toe en is jury. Vooral bij kinderen kan dit erg behulpzaam zijn. Zeker de eerste spelletjes.
- Bestudeer de blaadjes van de levels vooraf. Er staat bij elk blad wel een spelcode die logisch en correct het verlangde weergeeft, maar dit kan voor sommigen en zeker kinderen niet zo vanzelfsprekend zijn.
- Vooral voor kinderen: toon de ideale route/patroon vooraf op het controleblad.
- Veeg de plasticfolies direct af zodat de inkt niet kan indrogen. Je kan de plasticfolies kon reinigen met een brillenpoetsdoekje.
- Als de spelers en dan vooral de jongere, punten moeten zetten (de zogenaamde schiet-levels), laat ze dan niet hun stift op de plasticfolie rammen. Gewoon zachtjes een punt zetten. Geen uitgesmeerde bol met een oppervlakte van 5 cm².
- Met jongere spelers kan je iets soepeler met de regels omgaan. Als kinderen constant nul scoren, dan haken ze af. De regels in de handleiding zijn duidelijk en erg strikt.
- Zelden is de grafische vormgeving zo typerend en functioneel als het werk van Paul Mafayon. De boodschap van de illustraties is ook duidelijk: It’s kiddy fun time!
Het spettert van het blad af. Knap staaltje en zonder zijn pen zou dit spel maar half zo geslaagd zijn. Mijnheer Mafayon, mag ik u bij deze deemoedig doch mateloos enthousiast de hand schudden. U tekent treffelijk en trefzeker. Uw killer-koalas verdienen een eigen serie op Cartoon Network. - Allemaal goed nieuws dus. Edoch moet ik een kanttekening maken. Neemt Loony Quest dezelfde plaats in mijn hart in als een klassiek ervarings-opbouwspel zoals Warhammer Quest?
Neen, ik zie mijzelf niet dezelfde hoeveelheid tijd en toewijding steken in Loony Quest als in Warhammer Quest. Bijlange na niet.
Loony Quest is een vaardigheidspel en de ongemakkelijke waarheid is dat echte bordspelers zoals ik vaardigheidspellen niet in het hart dragen. Daar hebben wij een goede reden voor.
Elk jaar zie ik wel enkele vaardigheidspellen uitkomen. Denk maar aan Flick-‘m-up van vorig jaar. Met vingers schoot je houten cowboys neer. Geweldig idee. En natuurlijk de klassieker Jenga, een onderhoudende evenwichtsoefening. Toch blijft dat voor de echte bordspeler een occasionele zijsprong. Iets wat we even spelen met een glimlach en achteraf grijnzend toeknikken met de woorden “leuke vondst” om vervolgens ons terug te wenden naar de klassieke spelen.
Waarom?
Kijk naar ons, de gemiddelde boardgame geek. We hebben een buikje, we strompelen van de ene verkoudheid naar de andere en we hebben al moeite om een bierkrat op te tillen van het boodschappenkarretje naar de kofferbak. Je gaat ons echt niet opstellen in de nationale rugby-ploeg. Als we echt handig waren, over snelle reflexen en een scherp oog beschikten, dan waren wel sporters geworden. Rechtstreeks naar de blinkende bekers en de mooie meiden. We zijn in de nerdy hobby beland van boardgames omdat we simpelweg niet over die sportspieren beschikten.
Dus beste bordspellenbedenkers, u mag met de meest innovatieve vaardigheidsmechanismen komen. U kan zelfs een mooie prijs in de wacht slepen. Staand applaus voor een auteur die het betreden pad verlaat om nieuwe wegen te verkennen. Maar uiteindelijk keren wij terug naar het vertrouwde trio van bord-pionnen-kaarten, hoofdzakelijk gemanipuleerd door de bovenste 10 cm van ons lichaam. Want dat is de categorie waarin we uitblinken. Alleen daarin kunnen wij het halen van die smadelijke sportknullen.
Daarom krijgt Loony Quest enerzijds 90% van mij. Het is goed, nieuw en mooi. Anderzijds zal het toch niet bij dat handvol spellen zitten dat ik in mijn armen buiten draag als het huis in de fik staat… maar wel in de handen van mijn negenjarige neefje die achter mij het huis uitholt.
3. Koopadvies
Koop Loony Quest bij Spelmagazijn als jij…
- de kinderen op verfrissende wijze wil entertainen
- als je pret boven denkwerk verkiest
- het meest vernieuwende concept in je spellencollectie wenst
Laat dit spel liggen als jij …
- geen liefhebber bent van vaardigheidsspelen
- slecht dingen kan inschatten
- zelfrijdende auto’s en insecten-hamburgers wantrouwt –niet alles wat nieuw is, is daarom beter –
4. Puntenoverzicht
- Materiaal: 9/10
- Spelmotor: 10/10
- Handleiding: 8.5/10
- Spelplezier: 19/20 voor kinderen (12/20 voor volwassen)
- TOTAAL: 93 %
Grappige review. Ben het niet helemaal eens met Hanabi, dat spel vind ik toch wat meer eeuwigheidswaarde hebben en blijft leuker voor volwassenen.
Blij voor jou dat je zulke positieve ervaringen hebt met Hanabi. Blijven spelen! 🙂
Leuke recensie. Alhoewel ik over dat het huis uit rennen zo mijn twijfels heb. Maar het zal niet mijn aankoop worden. Voornamelijk om de atletische redenen die jij al hebt geschetst 🙂