1. Gegevens
- Minimum leeftijd: 14
- Spelduur 45 minuten
- 2-4 spelers
- Spelauteur: Marc André
- Uitgeverij: Matagot
- Illustraties: Ismaël Pommaz
- Taal: Nederlands, Engels, Frans, Duits
- Jaar van eerste uitgave: 2015
2. Droge hap
- Bio-muesli, ze zeggen dat het gezond is. Dus heb ik het eens gekocht. Volkorenhavervlokken en gedroogde fruitstukjes. Gelukkig dat er op de doos “muesli” stond want het leek verdacht veel op wat er in de afvalemmer zit als je oud behang van de muur schraapt. En het smaakte ook zo. Met voldoende melk kreeg ik het net binnen, maar na twee porties bleef de bio-muesli in de kast. Na een trimester heb ik de bio muesli discreet op de voedertafel van de vogels gedeponeerd. Maar zelfs putje winter lieten de kou-kleumende koolmezen de bio-muesli liggen voor het was. Alzo eindigde de bio-muesli zijn bestaan in de bio-afvalbak. Heel bio, weinig brio.
- De oplettende lezer voelt op zijn sokken aan dat dit geen lovende recensie wordt en gelijk hebt u. Barony is een portie bio-muesli voor mij. Heel gezond, heel trendy maar ik lust het niet.
- Barony plaatst een speler in de rol van een middeleeuws heerser die sociaal de ladder wil opklimmen. Niet direct de meest originele invalshoek, maar goed, tegen het tempo dat er tegenwoordig nieuwe spellen verschijnen, wordt het nog moeilijk een onbetreden pad te vinden. De spelregels zijn eenvoudig. Je plaatst en verplaatst ridders op een variabel terreinen-bord. Die ridders kan je omzetten in dorpen of forten. Een dorp kan je later omzetten in een stad. Dorpen en steden leveren bij stichting jetons met een vaste waarde op, afhankelijk van het soort terrein. Met die jetons kan je adellijke titels kopen. Adellijke titels en jetons leveren overwinningspunten. Vanaf dat iemand de hoogste adellijke titel bereikt, gaat het spel in zijn eindronde. Tot zover de regels. Eenvoudig en overzichtelijk.
- Jammer dat er in de Nederlandse regels 2 fouten staan. Er wordt twee keer verkeerdelijk de term “stad” gebruikt, waar het “dorp” moet zijn. In dit spel is een dorp helemaal iets anders dan een stad, met verschillende voorwaarden en effecten.
1ste fout: p. 1 uitleg pionnen; ridders: “constructie: een ridder kan worden vervangen door een dorp stad of vesting”
2de fout: p. 1 uitleg pionnen; dorpen: “verdedigen: een stad dorp kan worden verslagen door twee vijandige ridders van dezelfde kleur” - Iemand op Boardgamegeek beschreef dit spel als het kindje van schaak en go. Een passende omschrijving. Je hebt een beperkt aantal stukken, overigens fraai uitgevoerd in hout. Een beperkt aantal regels. Het enige niet-schaak-achtige zijn de effecten van de soorten terreinen: akkers, velden, bossen, bergen en meren. Dat levert telkens andere punten op en heeft effect op wat je er mag neerpoten. Als speler heb je tijdens je beurt 2 keuzes uit een set acties: ridders bouwen, ridders verplaatsen, dingen bouwen of een adellijke titel kopen. Klinkt simpel en niet onaardig als concept.
Erg innovatief kan je dit niet noemen. Steden, dorpen of ridders bouwen, dat kennen we al sinds Kolonisten van Catan. De spelmotor draait probleemloos, maar je kan geen Nobelprijs fysica verwachten omdat je een stel trappers op een fiets hebt gemonteerd. - Vooral voor wie van rekenen en vooruitdenken houdt. Je kan perfect incalculeren wat je moet doen om met minimale zetten het maximum aan punten te scoren. Leuk voor wie dat kan, een handicap voor de minder rekenkrachtige onder ons en gewoon saai voor wie daar geen zin in heeft. Voor ondergetekende gelden de laatste twee. De meeste spelers, buiten kinderen, beseffen dat ze goed moeten nadenken wat ze gaan doen en berekenen hun zetten. Dat kost tijd en sommige mensen willen überhaupt winnen (dat is overigens een goed recht in een spel) en wegen alle mogelijkheden af. Zo moet je dit spel ook spelen, want anders maak je geen kans. Dat zorgt voor lange wachttijden. Eigenlijk zou je dit spel met een timer moeten spelen.
- Er is geen dobbelsteentje of een kaartje dat de zaak komt opfleuren/besodemieteren. Gewoon uitrekenen die hap en dat maakt het voor mij gortdroog.
Het belangrijkste moment in het spel is overigens helemaal in het begin. Je startopstelling zal in bijzondere grote mate winst of verlies bepalen. Denk goed na waar jij je eerste drie dorpjes en riddertjes neerzet. Eigenlijk is het daarna maar afwikkelen van die beslissing. - Ik had er veel van verwacht, want Marc André is ook het brein achter Splendor. Een spel dat ik al verschillende keren gespeeld heb en al aan verschillende mensen geleerd heb. Je mag dit gerust een succes noemen. Ik heb nog niemand tegengekomen die Splendor niet goed vond. In het begin vond ik het nogal beperkt, maar eens je begint, ben je verkocht. Ik speel het zelfs regelmatig op mijn tablet in androïd-versie. Dus zeg niet dat ik Marc André een slechte spel-kok vindt. Splendor wordt een klassieker, markeer mijn woorden, die we binnen 10 jaar nog spelen. Het is eenvoudig en er zijn verschillende strategieën mogelijk die afhankelijk van de omstandigheden wel of niet effectief zijn. Koop ik die goedkope kaart? Raap ik nog wat juwelenfiches of reserveer ik die andere kaart waar mijn tegenspeler al zijn fiches voor klaar heeft liggen? Doordat er met geschudde kaarten gespeeld wordt, zit er een willekeurig element in het spel dat de zaken amusant en uitdagend maakt.
Dat vind je niet terug in Barony. - Sommige mensen denken misschien nu: “Zetten uitrekenen, geen random factors, acties kiezen om punten te maximaliseren. Hé, maar Barony is helemaal mijn ding.”
Dat is hun goed recht. Het is niet omdat ik niet van Barony hou, dat anderen het niet kunnen appreciëren. Ik kan niet zeggen dat het spel slecht is. Maar voor mij is het een corvee om het te spelen en geen plezier. Voor anderen is het mogelijk datgene waar ze op zoek naar zijn. - Bij deze wil ik Marc André hartelijk danken en feliciteren… voor Splendor.
Koop Barony als jij…
- geen verrassingen in een spel wil
- graag zetten en hun effecten op voorhand berekent
- een logische puzzel wenst
Laat dit spel liggen als je …
- een pretzoeker bent
- een rijke middeleeuwse setting verwacht
- geen kwartier wil wachten op de beurt van een ander
4. Speloordeel
- Materiaal: 7/10
- Spelmotor: 6/10
- Handleiding: 4/10
- Spelplezier: 6/20
- TOTAAL: 46 %
Arno,
Heel duidelijk dit. Met spelletjes wil ik niet teveel rekenen en van bio meusli hou ik al helemaal niet 🙂