1. Gegevens
- Minimum leeftijd: 7
- Spelduur: 30 minuten
- 2 tot 4 spelers
- Spelauteur: Masao Suganuma
- Uitgeverij: White Goblin Games
- Illustraties: Noburu Hotta
- Taal: Nederlands
- Jaar van eerste uitgave: 2014
- Opmerking: oorspronkelijk uit Japan
2. Welkom in Dobbelstad
Machi Koro betekent in het Japans ‘Stad van het dobbelen”. Je kan zeggen wat je wilt van Machi Koro, maar het heeft in ieder geval een titel die de lading dekt.
Je bent in dit spel burgemeester van een moderne stad. Enfin, in het begin is het eerder een dorpje met een graanveld en een bakkerij.
In je speelbeurt doe je twee dingen:
1. Je dobbelt en al wie geactiveerd wordt door dat cijfer, krijgt inkomsten. Soms “steel” je zelfs geld van andere spelers.
2. Daarna mag je eventueel 1 gebouw kopen en in je stad zetten.
Geloof het of niet, maar dat is alles. Doel van het spel is als eerste 4 bezienswaardigheden bouwen. Die zijn uiteraard pokkenduur en je zal eerst een geldmachine moeten uitbouwen om voldoende cash bijeen te graaien. Leuk is het gamma aan gebouwen waaruit je kan kiezen. Zo zijn er gebouwen die grondstoffen opleveren zoals graanvelden. En andere die grondstoffen omzetten in producten zoals de kaasfabriek. Er zijn gebouwen zoals cafés die je geld doen plukken bij je medespelers. Sommige gebouwen brengen zelfs geld op als het niet jouw beurt is maar wel als jouw getal uitkomt. Ja, het doet soms een beetje aan Kolonisten van Catan denken.
Het grote voordeel van Machi Koro is de toegankelijkheid. Voor sommige spelen moet je door een jungle van regels, langs een vervaarlijke touwbrug van uitzonderingen om dan de valkuilen van verkeerde regel-interpretaties te vermijden. Niets van dat alles bij Machi Koro. Dat ligt aan een metrostation met een speciale lift voor rolstoelgebruikers. Terwijl vriendelijke, glimlachende Japanse hostessen je minzaam buigend naar de juiste ingang begeleiden.
Het illustratie-werk van Machi Koro is uiterst geschikt als behang voor de kinderkamer. Zachte pasteltinten metronde, zachte lijnen. De meubelfabriek klust in het weekend bij als vakantiewoning. Het ruikt erg “kawaïi”. En ik vind dat niet slecht. Het moeten niet altijd hyperrealistische tekeningen zijn van een hersen-klievende ork. Machi Koro ademt zijn eigen kindvriendelijk parfum uit.
Het beslissende moment in Machi Koro is het moment waarop je een nieuw gebouw aankoopt en daarin loopt het parallel met Star Realms. Verschillende gebouwen bieden verschillende mogelijkheden. Echter, alle gebouwen zijn altijd beschikbaar voor alle spelers. Alle aankoopmogelijkheden liggen vanaf het begin in het spel open gestald en dat blijft zo tot het einde van het spel. Daar zit een zwak punt. Want na een aantal spellen wordt duidelijk wat de optimale winstreeks is. Dat is een domper op de pret als je het spel dikwijls zou spelen. Verschillende spelers hebben dit al opgemerkt en op verschillende spelfora vind je suggesties voor varianten terug. Ik zet er zelf hier twee onder.
In een anderstalige uitbreiding bij Machi Koro is er sprake van de 10 kaart variant in de regels van de uitbreiding. Dus hier gaat het om een officiële variant.
VOORBEREIDING
1. Schud alle kaarten.
2. Leg een rij aan van 10 verschillende kaarten. Gelijksoortige kaarten leg je op elkaar.
TIJDENS HET SPEL
1. Je kan enkel een kaart kopen van de openliggende stapeltjes.
2. Als je na het kopen van een kaart er een lege plek is in de rij, dan trek je een nieuwe kaart om in de plaats te leggen.
3. Blijf nieuwe kaarten trekken als de kaart die je zonet trekt, al in de rij aanwezig is.
4. Als de trekstapel leeg is, dan kan je uiteraard geen kaart meer bijtrekken.
Zelf heb ik een eigen variant uitgewerkt en verschillende keren getest. Hij lijkt wel op de bovenstaande:
“MACHI KORO-6” VARIANT
1. Geef alle spelers hun startkaarten zoals voorzien in het gewone spel
2. Schud alle voorraadkaarten.
3. Trek van de stapel en vorm een rij van 6 kaarten. Als je dezelfde soort kaart trekt, leg deze dan op een aflegstapel en trek een andere.
4. Bij het begin van het spel zorg je ervoor dat er alleen kaarten liggen in de “koop-rij” met een activering van 6 of lager. Kaarten met een hogere waarde gaan naar de aflegstapel. Dit geldt dus enkel voor het opstellen. Vanaf dat de tweede speler aan de beurt is, kunnen er dus ook kaarten met een hogere activering in de “koop-rij” liggen.
5. Als een speler een kaart koopt, dan wordt er onmiddellijk een andere kaart getrokken om in de plaats te leggen. Let er op dat als dat type van kaart al in de rij ligt, de zonet getrokken kaart naar de aflegstapel gaat. Zodoende zullen er altijd exact 6 verschillende kaarten in de “koop-rij” liggen.
Het voordeel aan deze variant is, is dat de “koop-rij” van maar 6 kaarten overzichtelijker is dan de hele mik-mak van het originele spel. Ook zullen er nu telkens andere kaarten in het spel komen en zal elke partij een ander karakter hebben. Nu is er ook een element van verrassing aanwezig.
Als ik de “Machi Koro-6” variant in beschouwing neem, dan is dit het spel dat verhoudingsgewijs een overschot aan spelplezier geeft voor zijn prijs. In Testaankoop zou dit spel het predikaat “Beste Koop” kunnen opstrijken. Ik maak even de volgende vergelijking: Machi Koro kost 15 euro. Er kunnen vier kinderen daarmee een uurtje zoet worden gehouden.
Daar tegen over: Cobrattack van Megableu, 28 euro bij bol.com, notabene uitgeroepen tot speelgoed van het jaar. Het idee op zich van Cobrattack klinkt wel aardig. In een mandje zit een bewegingssensor. Als de twee ogen van de cobra in de mand rood blinken, dan is de sensor actief. Beweeg 3x en de cobra schiet uit de mand. Enkel bij groene ogen kan je dichter bij de mand komen om een juweel te stelen. Zeg maar de elektronische variant van “1,2,3…piano”. Het is allemaal leuk en het amuseerde mij… voor 5 minuten. Daarna is de lol er wel af. En dan heb ik het langer volgehouden dan mijn neefje van 5 jaar. Die hield het na 3 minuten al voor bekeken. Ik voorspel je dit. Met honderden zullen de “Cobrattack’s” onder de kerstboom liggen. En binnen twee jaar liggen ze met honderden op de oprit van de garage-verkoop.
Voeg daaraan toe de reken- en taalvaardigheden die kinderen moeten aanwenden om Machi Koro te spelen en de balans slaat onherroepelijk door in het voordeel van dit kaartspel.
Kono subarashī gēmu no tame ni, Nihon o arigatōgozaimasu. (Dank u wel, Japan, voor dit prachtige spel.)
3. Koopadvies
Koop dit spel als jij…
- een spel zoekt dat heel makkelijk uit te leggen is
- het moderne stadsleven een fris en vers spelthema vindt
- uitkijkt naar een lichtgewicht beschavingsopbouw spel waaraan ook oma en de kleinkinderen kunnen meedoen
Laat dit spel liggen als je …
- allergisch bent aan dobbelstenen
- liever steden plat bombardeert dan opbouwt
- van oordeel bent dat twee pagina’s spelregels te weinig diepgang kan bieden
4. Speloordeel
- Materiaal: 7/10
- Spelmotor: 7/10
- Handleiding: 7/10
- Spelplezier: 15/20
- TOTAAL: 72 %